آزمون آیلتس (International English Language Testing System) جهت سنجش میزان آمادگی داوطلبان برای ادامه تحصیل، فراگیـری مهارتهـای تخصصـی و یـا کار و اقامـت در کشـورهـای انگلیسی زبان طراحی شـده است. آزمون آیلتس به طور مشترک توسط سه سازمان بینالمللی که سالهاست در امر آموزش زبان انگلیسی فعالیت میکنند برگزار میشود :
• شورای فرهنگی بریتانیا
• موسسه توسعه بینالمللی آموزشعالی استرالیا
• سندیکای آزمونهای محلی دانشگاه کمبریج
این آزمون در بیش از 500 مرکز در 120 کشور جهان برگزار میشود و سالانه چیزی حدود یک و نیم میلیون نفر در آن شرکت میکنند.این امتحان از بالاترین و معتبرترین استانداردهای بین المللی جهت سنجش سطح زبان انگلیسی داوطلبان پیروی میکند و چهار توانائی Writing ،Reading ،Listening و Speaking را مورد ارزیابی قرار میدهد. بسیاری از دانشگاهها در کشورهای مختلفی همچون کانادا، انگلستان، استرالیا، نیوزلند و آمریکا امتحان IELTS را به رسمیت می شناسند. همچنین جهت مهاجرت به کشورهای کانادا، استرالیا و نیوزلند، داشتن مدرک IELTS الزامی است.
شرکت کنندگان در امتحان IELTS به طیف وسیعی از سوالات بسیار ساده تا بسیار مشکل پاسخ میدهند. نمرهٔ هر بخش از امتحان بین صفر تا ۹ میباشد. نمرهٔ کلی امتحان با معدل گیری از نمره چهار بخش امتحان محاسبه میگردد. در کارنامه IELTS، علاوه بر نمره کلی، نمره هر بخش بطور جداگانه ذکر میشود.
انواع امتحان
الف )آکادمیک (Academic) : افرادی که قصد تکمیل تحصیلات خود در دانشگاههای انگلیسی زبان را دارند (کارشناسی به بالا)
ب)عمومی (General Training):و افرادی که به منظور گذراندن دورههای کوتاه مدت فنی و حرفهای، اخذ دیپلم، کار و یا اقامت به کشورهـای انگلیسی زبان را دارند، از این آزمون استفاده کنند. این آزمون IELTS معلومات داوطلبان را در سطحی وسیعتر و در بستری علمی – اجتماعی میسنجد. برای کسانی مناسب است که قصد دارند تحصیلات پیشدانشگاهی خود را در کشوری انگلیسی زبان به پایان برسانند و یا بهمنظور گذراندن دورههای کوتاهمدت کاری و یا دستیافتن بهفرصتهای شغلی قصد سفر به این کشورها را دارند. بهعلاوه کارنامه این امتحان از جمله مدارکی است که در جریان بررسی پروندههای مهاجرت کشورهای استرالیا، نیوزلند و کانادا از متقاضیان طلب میشود.
در امتحان IELTS، توانائیهای Writing،Reading،Listening و Speaking در چهار قسمت جداگانه سنجیده میشوند. در حالیکه قسمتهای Listening و Speaking برای داوطلبان Academic و General Training به روش کاملا مشابهی مورد ارزیابی قرار میگیرد، هر یک از این دو گروه سوالات جداگانهای در قسمتهای Reading و Writing دریافت میکنند. مسولیت نوع امتحانی که میخواهید در آن شرکت نمائید بر عهده شماست و باید در هنگام ثبت نام، نوع امتحان مورد نظرتان را در فرم ثبت نام قید کنید.
بخش Listening
زمان: حدودا ۳۰ دقیقه
تعداد سوال: دفترچهای حاوی چهل سوال در ۴ بخش
نوار امتحان Listening فقط یکبار پخش میشود.
قبل از پخش نوار فرصت دارید تا سوالها را مرور کنید.
پس از پایان یافتن هر بخش، فرصت دارید تا جوابهای خود را بازبینی نمایید.
پاسخها باید در دفترچه سوالات نوشته شود.
با پایان گرفتن نوار ده دقیقه فرصت دارید تا جوابها را از دفترچه سوالات به پاسخنامه منتقل نمایید.
دو بخش اول شامل موضوعاتی اجتماعی است و مکالمه بین دو یا چند نفر میباشد.
دو بخش دوم شامل موضوعاتی دانشگاهی است. یک مکالمه حداکثر چهار نفره و یک کنفرانس، تشکیل دهنده این بخشها هستند.
بخش General Training Reading
زمان: ۶۰ دقیقه برای ۴۰ سوال
دفترچه حاوی متون که جمعا ۲۰۰۰ تا ۲۷۰۰ کلمه دارند به داوطلب داده میشود.
بر خلاف بخش Listening، زمان اضافهای جهت انتقال جوابها از دفترچه سوالات به پاسخنامه به شما داده نمیشود.
متون بکار رفته در دفترچه سوالات از مجلات، جزوات، کتابها و روزنامهها انتخاب شدهاند و مخاطب آنها خواننده غیر متخصص است.
بخش اول در مورد امور روزمره اجتماعی است.
بخش دوم در مورد جزوات آموزشی واحتیاجات رفاهی است.
بخش سوم شامل یک متن بلند با موضوعی عمومی است.
بخش Academic Reading
زمان: ۶۰ دقیقه برای ۴۰ سوال
دفترچه حاوی ۳ متن که جمعا ۲۰۰۰ تا ۲۷۰۰ کلمه دارند به داوطلب داده میشود.
بر خلاف بخش Listening، زمان اضافهای جهت انتقال جوابها از دفترچه سوالات به پاسخنامه به شما داده نمیشود.
متون بکار رفته در دفترچه سوالات از مجلات، جزوات، کتابها و روزنامهها انتخاب شدهاند و مخاطب آنها خواننده غیر متخصص است.
متون جنبه علمی دارند.
حداقل یکی از سه متن، نوشتاری استدلالی است.
در صورتی که متن حاوی لغات تخصصی و فنی باشد، واژه نامهای کوتاه نیز همراه آن خواهد آمد.
بخش General Training Writing
زمان: ۶۰ دقیقه
برای دو موضوع باید انشاء بنویسید.
در موضوع اول (Task 1) باید نامهای به شخصی فرضی بنویسد و در آن مساله یا مشکلی را شرح دهید. نامه شما باید حداقل ۱۵۰ کلمه داشته باشد. اگر نامهای کمتر از ۱۵۰ کلمه داشته باشد، از آن نمره کم خواهد شد. بهتر است ۲۰ دقیقه از وقت را به موضوع اول اختصاص دهید.
درموضوع دوم (Task 2) باید نظر موافق یا مخالف خود را نسبت به یک مساله بیان کنید و باید حداقل ۲۵۰ کلمه در مورد آن بنویسید. اگر انشائی کمتر از ۲۵۰ کلمه داشته باشد، از آن نمره کم خواهد شد. بهتر است ۴۰ دقیقه از وقت را به موضوع دوم اختصاص دهید.
بخش Academic Writing
زمان: ۶۰ دقیقه
برای دو موضوع باید انشاء بنویسید.
در موضوع اول (Task 1) باید در مورد جدول یا نموداری که به شما داده شدهاست، توضیح دهید. انشاء شما باید حداقل ۱۵۰ کلمه داشته باشد. اگر انشائی کمتر از ۱۵۰ کلمه داشته باشد، از آن نمره کم خواهد شد. بهتر است ۲۰ دقیقه از وقت را به موضوع اول اختصاص دهید.
در موضوع دوم (Task 2) باید نظر موافق یا مخالف خود را نسبت به یک مساله بیان کنید و باید حداقل ۲۵۰ کلمه در مورد آن بنویسید. اگر انشائی کمتر از ۲۵۰ کلمه داشته باشد، از آن نمره کم خواهد شد. بهتر است ۴۰ دقیقه از وقت را به موضوع دوم اختصاص دهید.
بخش Speaking
بخش صحبت کردن که زمان ۱۱ تا ۱۴ دقیقه میباشد یک امتحان بصورت یک مصاحبه رو در رو میباشد و شامل سه بخش است.
بخش اول ۴ تا ۵ دقیقه بطول میانجامد و متقاضی باید به سوالات عمومی و شخصی در مورد محل زندگی، شغل، وضعیت خانوادگی و علایقتان جواب دهد.
در بخش دوم باید به مدت ۲ دقیقه در مورد موضوعی که به شما داده میشود صحبت کنید. قبل از آن یک دقیقه فرصت دارید تا در مورد موضوع فکر کنید و یادداشت بردارید. پس از پایان ۲ دقیقه، به یک یا دو سوال در مورد موضوع صحبتتان باید پاسخ دهید.
در بخش سوم به مدت ۴ تا ۵ دقیقه با مصاحبه کننده صحبت خواهید کرد. محور گفتگوی شما موضوعی است که در بخش دوم به آن پرداختهاید.
یکی از مهمترین عوامل کسب موفقیت و نمره خوب در امتحان IELTS، نحوه مطالعه برای چنین امتحانی است.
سطح | توضیح |
---|---|
۰ | هیچ اطلاعات قابل ارزیابی ندارد. |
۱ | در اصل هیچ توانایی برای استفاده از زبان بیش از چند کلمهٴ مجرد ندارد. |
۲ | امکان ارتباط واقعی وجود ندارد مگر برای اطلاعات بسیار ابتدایی با استفاده از واژگان مجرد یا قالبهای کوتاه در موقعیتهای آشنا و برای برطرف کردن نیازهای ابتدایی و فوری. مشکلات زیادی در فهم انگلیسی گفتاری و نوشتاری دارد. |
۳ | فقط میتواند مفهوم کلی را در موقعیتهای خیلی آشنا درک و منتقل کند. توقفهای مکرر در هنگام ارتباط مشاهده میشود. |
۴ | قابلیتهای ابتدایی محدود است به موقعیتهای آشنا. مشکلات مکرر در فهم و بیان منظور دارد. توانایی استفاده از زبان پیچیده را ندارد. |
۵ | دارای مهارت نسبی زبان با قابلیت درک عمومی معنا در بیشتر موقعیتها میباشد، گرچه احتمال اشتباهات بسیار وجود دارد. باید توانایی ایجاد ارتباطات اولیه را در حوزهٴ تخصصی خود داشته باشد. |
۶ | علیرغم بعضی بیدقتیها، عدم تناسبها، و نافهمیها، در کل دارای مهارت موثر زبانی است. قادر به استفاده و فهم زبان نسبتا پیچیده به ویژه در موقعیتهای آشنا میباشد. |
۷ | مهارت کاملا کاربردی زبان را دارارست، گرچه با اشتباهات هرازگاهی در دقت، تناسب، و درک زبان همراهاست. در کل توانایی آن را دارد که از پس زبان پیچیده برآید و استدلالهای جزیی نگر را درک کند. |
۸ | مهارت کاملا کاربردی زبان را دارارست و تنها هرازگاهی اشتباهاتی از نظر دقت و تناسب کاربرد مرتکب میشود. ممکن است در موقعیتهای ناآشنا فهم کامل زبان صورت نگیرد. از پس مباحثات پیچیده و مشروح به خوبی برمیآید. |
۹ | مهارت کاملا کاربردی زبان را داراست: دقیق، صحیح، روان همراه با فهم کامل. |